Jaana Vepsäläinen aloitti vuonna 2017 meillä tuotannonohjausassistentina. Hän sai vinkin, että palvelukeskustiimiin haetaan uutta työntekijää ja päätti ennakkoluulottomasti laittaa hakemuksen tehtävään. Ensimmäisellä haulla ei tärpännytkään, mutta paikasta jäi kuitenkin hyvä fiilis ja lopputuloksen kuultuaan hän totesi, että saa ottaa yhteyttä, mikäli vastaavanlaisia tehtäviä tulee myöhemmin avoimeksi. Muutaman kuukauden päästä puhelin soi ja tällä kertaa paikka Caverionilta avautui.
Tuotannonohjausassistenttina Jaana työskentelee helpdeskissä ja tuotannonohjauksen parissa. Helpdeskissä hän ottaa vastaan vikailmoituksia eri puolilta Suomea niin puhelimen kuin sähköpostinkin välityksellä ja välittää työt oikealle taholle huoltokirjaan tai järjestelmään kirjaten. Tuotannonohjauksessa Jaana puolestaan huolehtii työmääräinten ohjaamisesta oikealle yksikölle. Jaana on viihtynyt palvelukeskuksessa todella hyvin:
”Palvelukeskus on mielestäni paikan sydän. Palvelukeskuksessa tapahtuu koko ajan jotain, on menoa ja tekemisen meininkiä”, Jaana naurahtaa.
Jaana tuli tuotannonohjausassistentin tehtävään lukiopohjalta. Työkokemusta hänellä oli kertynyt reilun 8 vuoden ajalta myynnin ja asiakaspalvelun parista. Jaana tuumaakin, että tehtävässä ei välttämättä vaadita teknistä taustaa.
”Enemmän työssä korostuu asiakaspalvelu. Mikäli löytyy asiakaspalveluasennetta, innokkuutta ja kykyä omaksua järjestelmiä, tehtävässä on valmiudet menestyä mainiosti”, Jaana tuumaa.
Aloittaessaan meillä Jaanaa kiehtoi heti alusta saakka se, mitä kaikkea Caverionilla tehdään. Hän kiinnostui siitä, kuinka Caverionilla ylläpidetään työskentelyolosuhteita sekä huolehditaan siitä, että kaikki on kiinteistössä hyvin ja ympäristö turvallinen.
Jaana innostui managerin työstä, kun kiinteistömanageri Caverionilta kävi kertomassa palvelukeskuksen väelle, mitä managerin työ käytännössä pitää sisällään. Managerin työssä Jaanaa kiehtoo eritoten se, että työ on vahvasti asiakaspalvelurooli ja taustalla on aina luottoammattilaisia, jotka osaavat korjata, säätää ja auttaa asiassa kuin asiassa.
”Mikäs sen parempaa kuin päästä edustamaan tällaista toimintaa asiakkaalle”, Jaana kertoo.
Etenemistoiveet ja -tavoitteet on hyvä sanoa ääneen. Jaana otti rohkeasti esimiehensä ja yksikönpäällikkönsä kanssa puheeksi sen, että häntä kiinnostaisi edetä managerin rooliin. Jaana on ollut heti alusta saakka itse aktiivinen ja kysellyt eri tahoilta, mitä hänen tulisi tehdä päästäkseen manageriksi. ”Täytyy itse haluta ja tehdä asioita, jotta tavoitteet toteutuvat”, Jaana summaa. Jutellessaan asiasta eri tahojen kanssa, Jaana on aina saanut tukea ja vastauksia kysymyksiinsä.
Yhteistyössä Jaanan esimiehen ja manageerauksesta vastaavan henkilön kanssa alettiin suunnitella kuviota. Pikkuhiljaa asiat alkoivat edetä ja alkuvuodesta 2019 Jaana aloitti isännöitsijän opinnot oppisopimuksella yhteistyössä Amiedun kanssa. Koulupäiviä on 1-2 kertaa kuukaudessa päiväaikaan. Kokonaisuudessaan opinnot kestävät noin vuoden. Opintojen tueksi Jaanalle on nimetty managerikummi teknisen manageerauksen puolelta. Jaana kulkee mahdollisuuksien mukaan asiakaskohteissa mukana seuraamassa hänen työtään.
Lisäksi Jaana on tekemisissä myös kohteista vastaavien asiakkuuspäälliköiden kanssa. He pitävät Jaanalle viikoittain pieniä oppitunteja, joissa käsitellään asioita syvemmällä tasolla. Lisäksi Jaanalla on asiakkuuspäälliköiden kanssa välitapaamisia, joissa käydään läpi opintojen etenemistä ja koulutehtäviä.
Jaana toteaa, että managerikummin matkassa kulkeminen helpottaa opintoja todella paljon:
”Managerikummi-malli on räätälöity omien tarpeideni mukaan. Saan itse toivoa, mitä tietoa tarvitsen ja missä tehtävissä haluaisin olla mukana, jotta saan mahdollisimman paljon käytännön tietoa ja taitoja opintojen tueksi.”
Käytännön työhön liittyvien asioiden lisäksi Jaana on oppinut managerikummiltaan erityisesti ajan hallinnan tärkeyttä, rauhallisuutta ja ”asia kerrallaan” -asennetta. Myöhemmin Jaana toivoo vielä pääsevänsä varsinaiselle harjoittelujaksolle manageerauksen puolelle syventääkseen osaamista entisestään.
Alussa tuntui haasteelliselta yhdistää opinnot ja managerikummi-malli oman työn oheen. Jaana on oppinut, että onnistumisen kannalta tärkeää on ottaa vastuu omasta tekemisestä ja kysyä neuvoa. Jaana pitää itse huolen omasta ajankäytöstään; hän sopii aina etukäteen esimiehensä ja oman tiiminsä kanssa, milloin on paras ajankohta olla poissa omista töistä.
Jaana kokee, että kokemus helpdeskistä ja tuotannonohjauksesta tarjoaa todella hyvät eväät niin managerin työn opetteluun kuin myös muuhunkin tehtävään Caverionilla. Tuotannonohjausassistenttina pääsee näkemään paraatipaikalta, mitä kiinteistöissä tapahtuu, mitkä ovat niitä asioita, joita loppukäyttäjät huomaavat, mitä huoltomiehet tekevät ja millaisia kumppaneita ja asiakkuuksia on. ”Palvelukeskus on todella opettavainen paikka, mikäli vain on avoin ja halukas ottamaan tietoa vastaan”, Jaana summaa.
Caverionilla parasta on se, kuinka monipuolista toiminta on ja annetaan mahdollisuuksia. Joka päivä oppii jotain uutta ja Jaana pitää tärkeänä sitä, että työtä tehdään ihmisille. Lisäksi Jaana arvostaa mahtavia työcavereita ja tasapainoa siinä, että vaikka töitä tehdään kovasti, saa olla oma itsensä ja ottaa tauoilla rennosti.
Niille, jotka harkitsevat hakevansa töitä Caverionilta Jaana haluaa lähettää sellaiset terveiset, että on hyvä olla utelias ja lähteä rohkeasti ja ennakkoluulottomasti liikkeelle. Mikäli ala ei ole entuudestaan tuttu, Jaana haluaa muistuttaa tekemisen merkityksellisyydestä Caverionilla:
”Mikäli me emme tekisi töitämme, se huomataan kyllä välittömästi. Merkityksellisyyttä työhön tuo myös se, että pystymme työllämme vaikuttamaan merkittävästi energiankulutukseen ja kiinteistöjen hiilijalanjälkeen. Uskon todellakin tämän olevan tulevaisuuden ala, jolla on merkitystä”.
Jaana kehottaa käymään Caverionin nettisivuilla ja tutustumaan siihen, miten monenlaisia tehtäviä Caverionilla on tarjota; on paljon eri osa-alueita, joissa tarvitaan tekijöitä ja jokaisella on omat vahvuutensa, joita pääsee hyödyntämään.
Lue myös Jaanan Caverikirjan sivu